KURSINFORMASJON


Kursnavn: Modulbasert kurs i stabilitet og ballastering for kontrollromsoperatører

Kurstype: Klasserom

Varighet: 3 moduler på hver 1 uke. Totalt 15 dager

Språk:  noSpace

Sted: Otto Nielsens vei 12. Trondheim

Tid: 

Pris:

Dette modulbaserte kurset består av tre moduler:

 

Modul 1: Tverrskipsstabilitet
Modul 2: Stabilitet, ballastering, skrogbelastninger og ankerlinesystemer
Modul 3: Stabilitetskrav, lastekalkulator og skadescenarier
 

Hver modul kjøres sammenhengende med en varighet på fem dager. Det gjennomføres simulatorøvinger, regneøvinger samt våt-lab i hver modul. Hver modul avsluttes med en eksamen som må bestås.

 

Målgruppe

Målgruppen for dette kurset er kontrollromsoperatører på flyttbare innretninger.

 

Læringsmål

Modul 1 - Tverrskipsstabilitet. Etter endt modul skal kursdeltagerne:

 

  • Kjenne til viktige begreper innen hydrostatikk, og hva som menes med hydrostatiske data. Kunne bruke viktige hydrostatiske data.
  • Kunne utføre beregninger basert på kraft og momentbalanse på et fartøy.
  • Kunne beregne fartøyets horisontale og vertikale plassering av tyngdepunktet ved forskjellig lasttilstand og ballastering.
  • Kjenne til og kunne utføre beregninger for å bestemme GM og krengning ved små krengevinkler (< 10º).
  • Kjenne til begrepet initialstabilitet, og hvordan GM påvirker fartøyets stabilitet og sjøegenskaper.
  • Kunne tegne opp GZ kurve fra stabilitetskrysskurve/tabell og aktuell lastekondisjon.
  • Kunne beregne krengemoment og arm for usymmetrisk lastplassering, og utføre grafisk analyse i GZ kurve for bestemmelse av krengning ved aktuell lastekondisjon.
  • Forstå hensikten med ballastering, og hvordan dette påvirker fartøyets stabilitet.
  • Vite hva som menes med fri væskeoverflate, og hvordan denne påvirker fartøyets stabilitet. Vite hvordan denne effekten kan begrenses.
  • Vite hva som menes med tilsynelatende (virtuelt) tyngdepunkt, og kjenne til beregningsprosedyre for dette.
  • Vite hvordan vind påvirker fartøyets stabilitet, og foreta grafisk analyse av denne i GZ kurve for bestemmelse av statisk krengevinkel.
  • Vite hvordan lasting/lossing og ballastering påvirker skipets stabilitet.
  • Vite hva som menes med en lastekalkulator, og ha prøvd en typisk lastekalkulator i praksis.

 

Modul 2 – Stabilitet, ballastering, skrogbelastninger og ankerlinesystemer. Etter endt modul skal kursdeltagerne:

  • Kjenne fysiske lover og krefter som er relevant i forbindelse med beregninger på ankerlinesystemer og skrogbelastninger.
  • Vite hva som menes med en krengeprøve, og prosedyrer knyttet til denne.
  • Kunne utføre en enkel krengeprøve, og beherske beregning for bestemmelse av GM og KG (lettskip).
  • Kjenne til forskjellige konstruksjonsmetoder, og deres påvirkning på skrogkonstruksjonen.
  • Ha en forståelse for strekk og trykkrefter i en konstruksjon.
  • Kjenne til begrepene skjærkraft og bøyemoment og hvorfor disse oppstår.
  • Forstå sammenhengen mellom fordeling av laster og skjærskraft- og bøyemomentdiagram.
  • Vite hvordan lasting/lossing og ballastering påvirker skipets skjærkrefter og bøyemoment.
  • Vite hva som menes med sagging og hogging, og hvordan disse tilstandene avhenger av gjeldene lastekondisjon.
  • Kjenne til belastninger og fartøybevegelser som oppstår i vind, bølger og strøm.
  • Kjenne til oppbygning, og bruk av DP-systemer.
  • Kjenne til ankerlinesystemer, og effekt av ankerlinebrudd.
  • Kunne beregne krefter i ankerliner.

Modul 3 – Stabilitetskrav, lastekalkulator og skadescenarier. Etter endt modul skal kursdeltagerne:

  • Kjenne til intaktstabilitetskrav gitt av gjeldene forskrifter.
  • Kjenne til skadestabilitetskrav gitt av gjeldene forskrifter.
    Vite hva som menes med KG grensekurve, og hva den er basert på.
  • Kunne utføre arealberegninger i GZ kurve for å kontrollere fartøyets stabilitet.
  • Kjenne til hovedoppbygningen av lastekalkulatoren.
  • Beherske de fleste funksjonene i lastekalkulatoren.
  • Kunne bruke lastekalkulatoren i daglig drift.
  • Kunne utvikle laste/losse/ballastprosedyrer innenfor begrensninger gitt av stabilitet og skrog.
  • Kunne håndtere og analysere forskjellige skadescenarier som én-avdelingsskade, to-avdelingsskade, etc.
  • Kjenne til ballastforskriften.

 

Ressurser

Hver kursdeltager har tilgang på PC. Eget kompendium medfølger kurset.